VS legt plannen bloot om Chinese schepen met havenkosten te belasten, om de scheepsbouw in de VS te stimuleren en China's dominantie aan te vechten. Vanaf oktober betalen Chinese schepen $50 per ton lading, met jaarlijkse verhogingen. Experts waarsch
De Verenigde Staten hebben plannen aangekondigd om Chinese schepen met havengelden te belasten, in een poging de scheepsbouw in eigen land te stimuleren en de dominantie van China in deze sector aan te vechten.
Vanaf half oktober zullen Chinese scheepseigenaren en -exploitanten een bedrag van $50 per ton lading moeten betalen, waarbij de tarieven de komende drie jaar jaarlijks zullen stijgen. Dit is minder streng dan eerder voorgesteld, maar er zijn zorgen dat deze maatregelen de toch al verstoorde wereldhandel verder kunnen beïnvloeden.
Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken reageerde kritisch en stelde dat de maatregelen vooral de prijzen voor Amerikaanse consumenten zullen opdrijven, zonder dat dit de Amerikaanse scheepsbouw nieuw leven inblaast.
Volgens de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger (USTR) heeft China zijn dominante positie in de scheepsbouw bereikt ten koste van Amerikaanse bedrijven, werknemers en de economie. De nieuwe heffingen zullen worden berekend op basis van het gewicht van de lading, het aantal containers of voertuigen aan boord.
Voor bulkcarriers geldt een tarief per ton lading, terwijl containervervoerders worden belast per container. Het basisbedrag van $50 per ton zal de komende drie jaar jaarlijks met $30 stijgen. Voor schepen die in China zijn gebouwd, begint de heffing bij $18 per ton of $120 per container, met eveneens een jaarlijkse verhoging.
Schepen die niet in de VS zijn gebouwd en voertuigen vervoeren, krijgen een tarief van $150 per auto. De heffing wordt één keer per reis toegepast, met een maximum van vijf keer per jaar.
De USTR heeft besloten af te zien van aanvullende heffingen op basis van de omvang van een vloot of toekomstige orders van Chinese schepen, zoals eerder overwogen. Lege schepen die Amerikaanse havens aandoen voor bulkexport, zoals kolen of graan, zijn vrijgesteld.
Ook schepen die goederen tussen Amerikaanse havens vervoeren, of naar Caribische eilanden en Amerikaanse territoria, vallen buiten de regeling. Evenmin geldt de heffing voor Amerikaanse en Canadese schepen die de havens van de Grote Meren aandoen.
De aangekondigde tarieven zijn aanzienlijk lager dan een eerder plan uit februari, waarin werd overwogen om Chinese schepen tot $1,5 miljoen per Amerikaanse haven te belasten.
In een tweede fase, over drie jaar, wil de VS maatregelen invoeren om schepen van eigen makelij te bevoordelen bij het vervoer van vloeibaar aardgas (LNG). Deze beperkingen zullen geleidelijk worden uitgebreid over een periode van 22 jaar.
Deskundigen wijzen erop dat de wereldhandel al te maken heeft met verstoringen door eerdere handelstarieven van de Amerikaanse regering. Een handelsgroep meldt dat ladingen die oorspronkelijk bestemd waren voor de VS, nu steeds vaker naar Europese havens worden omgeleid.
Bedrijven waarschuwen dat dit de prijzen voor Amerikaanse consumenten zal opdrijven. Sinds januari heeft de Amerikaanse regering tarieven tot 145% op Chinese importen ingesteld, terwijl andere landen tot juli te maken hebben met een algemeen tarief van 10%.
Volgens Marco Forgione, directeur-generaal van het Chartered Institute of Export & International Trade, leiden deze tarieven tot opstoppingen in havens, vooral in de Europese Unie en het VK. "We zien een duidelijke toename van Chinese importen in Europa," aldus Forgione.
Sanne Manders van Flexport voegt daaraan toe dat stakingen in havens in Nederland, Duitsland en België de situatie verder hebben gecompliceerd.
"Als meer lading naar Europa wordt omgeleid, kan dit tot nog meer congestie leiden,"
merkt hij op, hoewel havens in de zomer langer open zijn vanwege gunstiger weersomstandigheden.
Hij verwacht dat bedrijven hun toeleveringsketens zullen herzien, maar benadrukt dat Europese consumenten waarschijnlijk weinig effect zullen merken, in tegenstelling tot hun Amerikaanse tegenhangers.
Internationaal Schuldenregister
Zorg met een gedetailleerde controle in het schuldenregister ervoor dat uw financiële geschiedenis werkelijk vrij van schulden is.