Volkswagen ziet winst kelderen door Amerikaanse importheffingen, ondanks groei in elektrische voertuigen en hogere omzet in het eerste kwartaal van 2025.
De Volkswagen Group heeft te maken met een aanzienlijke daling in prestaties als gevolg van de risico's die gepaard gaan met Amerikaanse importheffingen. De Duitse autofabrikant meldde voor het eerste kwartaal van 2025 een daling van 37% in operationele winst, die uitkwam op €2,9 miljard.
De omzet steeg licht met 3% tot €78 miljard, vergeleken met dezelfde periode in 2024. Het aantal verkochte voertuigen bedroeg ongeveer 2,1 miljoen, een stijging van 1% ten opzichte van het eerste kwartaal van het voorgaande jaar.
Wereldwijd nam het aandeel van volledig elektrische voertuigen (BEV) toe van 6% naar 10%. In West-Europa steeg dit aandeel zelfs van 9% naar 19%, waarbij één op de vier geregistreerde elektrische auto's afkomstig was van de Volkswagen Group.
De wereldwijde auto-industrie blijft kwetsbaar voor veranderingen in handelstarieven, vooral vanwege de sterk geglobaliseerde toeleveringsketens. Veel fabrikanten zijn afhankelijk van productiefaciliteiten buiten de Verenigde Staten, waardoor zij gevoelig zijn voor handelsbeperkingen.
Hoewel recente aanpassingen in de Amerikaanse importheffingen mogelijk verlichting bieden, hebben bedrijven al te maken gehad met de gevolgen. Het kan enige tijd duren voordat de volledige impact van deze wijzigingen zichtbaar wordt in de sector.
"De Volkswagen Group heeft een wisselvallige start van het boekjaar gemaakt,"
zei Arno Antlitz, CFO en COO van Volkswagen AG, in een verklaring.
"Onze auto's worden goed ontvangen, met een sterke toename van bestellingen in West-Europa. Tegelijkertijd oefent het succes van onze elektrische modellen druk uit op onze resultaten."
Antlitz benadrukte dat een operationele marge van ongeveer 4% aantoont dat er nog werk aan de winkel is. Hij wees ook op het belang van een concurrerende kostenstructuur in een onvoorspelbare economische omgeving.
Voor het komende jaar verwacht de Volkswagen Group een omzetstijging van maximaal 5%. De operationele winstmarge wordt geraamd tussen 5,5% en 6,5%, exclusief eventuele effecten van lopende handelstarieven.
De netto kasstroom in de autodivisie wordt geschat op €2 miljard tot €5 miljard, terwijl de netto liquiditeit naar verwachting tussen €34 miljard en €37 miljard zal liggen. Het bedrijf benadrukte dat het streven blijft om een solide financiële positie te behouden.
Internationaal Schuldenregister
Zorg met een gedetailleerde controle in het schuldenregister ervoor dat uw financiële geschiedenis werkelijk vrij van schulden is.