Tesla's winsten dalen sterk door anti-Musk sentiment en leveringsproblemen. Q1-omzet daalde 20%, mede door protesten en fabrieksaanpassingen. Toch stegen de aandelen na slechte resultaten.
Tesla heeft in het eerste kwartaal van 2025 een aanzienlijke daling in de winst gemeld, voornamelijk als gevolg van lagere leveringen van voertuigen. Deze terugval wordt deels toegeschreven aan de politieke betrokkenheid van CEO Elon Musk, evenals aan fabrieksaanpassingen voor nieuwe modellen en macro-economische onzekerheid. Zowel de omzet als de nettowinst bleven aanzienlijk onder de verwachtingen van analisten.
De autodivisie van Tesla boekte een omzetdaling van 20% op jaarbasis, tot $14 miljard (€15,9 miljard), terwijl de winst per aandeel met 40% daalde tot $0,27 (€0,31). De totale omzet nam met 9% af ten opzichte van het voorgaande jaar, tot $19,3 miljard (€21,9 miljard). Desondanks groeide de omzet uit energieopwekking en -opslag met 67%, waarbij het bedrijf een vierde opeenvolgend record noteerde voor de implementatie van Powerwall-systemen.
In het kwartaalrapport werd de lagere omzet toegeschreven aan verminderde voertuigleveringen, onder meer door updates aan het Model Y in alle vier de fabrieken, lagere gemiddelde verkoopprijzen en negatieve wisselkoerseffecten. Toch werd een deel van de daling gecompenseerd door groei in de energiesector en hogere inkomsten uit regulatoire credits.
Tesla leverde in het eerste kwartaal 336.681 voertuigen af, een daling van 13% ten opzichte van een jaar eerder. Dit was het zwakste kwartaal sinds 2022, hoewel het eerste kwartaal traditioneel al minder sterk presteert voor het bedrijf.
Hoewel de energiesector gestaag blijft groeien, worden leveringsbeperkingen en handelstarieven genoemd als mogelijke uitdagingen voor de batterijproductie. Tesla benadrukte dat de Megafactory in Shanghai een belangrijke rol zal spelen bij het voldoen aan de wereldwijde vraag naar energieopslag, vooral vanwege de onzekere kostenstructuur in de VS. CFO Vaibhav Taneja gaf aan dat de impact van tarieven op de energiebusiness "onevenredig groot" is, omdat China de meeste batterijcellen levert.
De merknaam Tesla staat onder druk door de politieke activiteiten van Musk, zowel in binnen- als buitenland. Protesten bij Tesla-showrooms in de VS, Europa en Australië hebben de leveringen beïnvloed. Musk kreeg kritiek vanwege zijn steun aan de Duitse extreemrechtse partij AfD en zijn adviesrol bij mogelijke federale bezuinigingen onder de Amerikaanse president Donald Trump.
Tijdens de presentatie van de resultaten noemde Musk de protesten "onterecht en schadelijk" en suggereerde hij, zonder bewijs, dat demonstranten betaald zouden worden. Hij kondigde aan minder tijd te zullen besteden aan zijn rol in de Department of Government Efficiency (DOGE), waarbij hij vanaf mei nog maar "een dag of twee per week" aan deze taak wil wijden.
Ondanks de tegenvallende resultaten steeg het aandeel Tesla met meer dan 5% in de after-hourshandel, mede door een bredere opleving op de beurs na opmerkingen van president Trump over het behoud van Jerome Powell als Fed-voorzitter. Desalniettemin is het aandeel sinds begin dit jaar met 34% gedaald, waarmee Tesla de slechtste presteerder is onder de zogenaamde Magnificent Seven tech-aandelen.
Wat betreft toekomstige projecten bevestigde Musk dat de onbemande Full Self-Driving (FSD)-dienst later dit jaar in meerdere steden gelanceerd zal worden. Daarnaast gaf hij aan dat de productie van de humanoïde robot Optimus vertraging kan oplopen door leveringsproblemen met magneten, veroorzaakt door handelsbeperkingen tussen de VS en China.
Internationaal Schuldenregister
Zorg met een gedetailleerde controle in het schuldenregister ervoor dat uw financiële geschiedenis werkelijk vrij van schulden is.