Porsche ziet sterke daling in leveringen in Europa en China in Q1 2025, ondanks groei in Noord-Amerika. Modelstop door EU-cybersecuritywetten en handelsoorlogen spelen een rol. Lees meer over de uitdagingen. (220 karakters)
Porsche heeft in het eerste kwartaal van 2025 een aanzienlijke daling in leveringen in Europa en China gemeld. Dit komt deels door het uitfaseren van bepaalde modellen die niet voldoen aan de nieuwe EU-cybersecuritywetgeving.
In China daalden de verkopen met 42% tot 9.471 eenheden, terwijl de Europese verkopen (exclusief Duitsland) met 10% afnamen tot 18.017 eenheden. In Duitsland zelf was er een daling van 34%, met 7.495 geleverde voertuigen.
Wereldwijd namen de leveringen met 8% af tot 71.470 eenheden. Desondanks boekte Porsche in Noord-Amerika een sterke groei van 37%, met 20.698 verkochte auto's. Dit kon echter niet opwegen tegen de tegenvallende prestaties in andere belangrijke markten.
De groei in Noord-Amerika wordt toegeschreven aan leveringsvertragingen in hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar, veroorzaakt door beperkingen op Chinese auto-onderdelen.
Porsche heeft de verbrandingsmotorvarianten van de 718 Cayman en 718 Boxster in de EU stopgezet vanwege niet-naleving van de cybersecuritywetgeving. Deze vereisen een Cybersecurity Management System (CSMS) gedurende de volledige levensduur van het voertuig. Wereldwijd stopt de productie van deze modellen met verbrandingsmotor medio 2025, waarna elektrische versies worden gelanceerd.
Ook de ICE-versie van de Porsche Macan is in de EU niet langer verkrijgbaar.
Factoren zoals toenemende concurrentie vanuit China, handelsspanningen en een afnemende wereldwijde vraag hebben bijgedragen aan de tegenvallende resultaten.
Matthias Becker, lid van de raad van bestuur voor verkoop en marketing bij Porsche AG, benadrukte:
"Porsche beschikt over een jong en aantrekkelijk productaanbod. De klantvraag blijft stabiel. We investeren in het merk en de productportfolio om flexibel op klantbehoeften in te spelen. Samen met verkoopregio's streven we naar een optimale balans tussen vraag en aanbod, in lijn met onze 'Value over Volume'-strategie."
De wereldwijde automarkt wordt verder beïnvloed door handelstarieven, met name de 25% importheffing op auto's in de VS. Dit kan leiden tot hogere consumentenprijzen en een herziening van productie- en distributiestrategieën door fabrikanten.
Porsche importeert alle in de VS verkochte auto's vanuit Europa en Maleisië, waardoor het bedrijf extra gevoelig is voor deze tarieven. Morningstar Equity Research verlaagde de fair value-schatting voor Porsche met 11% naar €64 per aandeel, vanwege de onzekere marktomstandigheden.
Internationaal Schuldenregister
Zorg met een gedetailleerde controle in het schuldenregister ervoor dat uw financiële geschiedenis werkelijk vrij van schulden is.