Ferrari verhoogt prijzen voor sommige modellen met 10% vanwege Trump's autotarieven. Italiaanse sportwagenfabrikant waarschuwt ook voor impact op winstmarges. Lees meer over de gevolgen voor de Europese auto-industrie.
Ferrari heeft aangekondigd dat het de prijzen voor bepaalde modellen met maximaal 10% zal verhogen als reactie op de nieuwe autotarieven van 25% die door de Amerikaanse overheid zijn ingevoerd voor Europese auto-import. Het bedrijf gaf daarbij aan dat de winstmarges voor 2025 mogelijk met 50 basispunten kunnen dalen.
De Italiaanse fabrikant van luxe sportwagens maakte donderdag in een verklaring bekend dat de prijsverhogingen vanaf 2 april van kracht worden. Dit is een van de eerste concrete reacties van een Europese autoproducent op de maatregelen van de Amerikaanse regering.
Ferrari benadrukte dat het zijn commerciële beleid zal aanpassen "op basis van de voorlopige informatie over de invoering van importheffingen op Europese auto's in de VS". De nieuwe tarieven, die woensdag door de Amerikaanse president werden ondertekend, hebben betrekking op "alle auto's die niet in de Verenigde Staten worden geproduceerd". Ferrari assembleert al zijn voertuigen in Maranello, in het noorden van Italië.
Drie modellen—de Ferrari 296, SF90 en Roma—blijven buiten schot. Voor de overige modellen wordt de prijsstijging gedeeltelijk doorberekend, met een maximum van 10%, in overleg met het dealer-netwerk. Afhankelijk van het model kunnen de kosten hierdoor met $25.000 (€23.160) tot $350.000 (€324.200) stijgen.
Daarnaast waarschuwde Ferrari voor een mogelijke daling van de winstmarge in 2025 met 50 basispunten. Desondanks zou het bedrijf nog steeds winstgevender blijven dan in 2024, toen een nettowinst van €1,5 miljard werd geboekt—een stijging van 21,3% ten opzichte van het jaar ervoor. De operationele winstmarge bedroeg 28,3%, een groei van 7% op jaarbasis. Voor 2025 wordt een omzet van meer dan €7 miljard verwacht, een stijging van 5%.
De beurskoers van Ferrari herstelde zich donderdag na een dieptepunt en sloot 1,82% hoger op €391,50 per aandeel. Dit stond in contrast met bredere verliezen in de Europese autosector. Desalniettemin is het aandeel dit jaar nog altijd 4,6% in de min, mede door de handelsspanningen tussen de VS en de EU. Sinds het recordhoogtepunt op 18 februari is de koers met bijna 20% gedaald.
Exor, de grootste aandeelhouder van Ferrari, verkocht eind februari 4% van zijn belang (7 miljoen aandelen), wat een verkoopgolf veroorzaakte. De tariefmaatregelen hebben de druk op de koers verder versterkt. De VS is Ferrari's belangrijkste afzetmarkt, goed voor ongeveer een kwart van de totale verkoop. In 2024 werden wereldwijd 13.752 voertuigen geleverd, waarvan 3.452 naar de VS—een stijging van 6% ten opzichte van het voorgaande jaar.
De Europese autosector kende een brede daling na de aankondiging van de Amerikaanse tarieven. De Euro Stoxx 600 Automobiles & Parts-index daalde met 2,4%. Stellantis, met Nederlandse roots, zag zijn aandelen met 4,3% zakken—het laagste niveau sinds oktober 2022. Duitse merken als Mercedes-Benz, Volkswagen, Porsche en BMW verloren tussen de 2% en 3%.
Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen uitte woensdag haar teleurstelling over de Amerikaanse beslissing en benadrukte dat de EU
"zal blijven streven naar onderhandelde oplossingen, met behoud van haar economische belangen"
Internationaal Schuldenregister
Zorg met een gedetailleerde controle in het schuldenregister ervoor dat uw financiële geschiedenis werkelijk vrij van schulden is.