Chinese exporteurs zoeken nieuwe markten vanwege Amerikaanse tarieven, met beurzen zoals de Canton Fair als sleutel tot diversificatie en wereldwijde groei.
Chinese exporteurs zoeken naar nieuwe markten om de gevolgen van Amerikaanse tarieven te compenseren tijdens de handelsoorlog. Door de aanhoudende handelsspanningen met de Verenigde Staten richten bedrijven zich steeds meer op alternatieve afzetgebieden.
Belangrijk hierbij zijn handelsbeurzen, waar ondernemers hun producten kunnen presenteren en nieuwe verkoopkanalen kunnen opzetten. Het uiteindelijke doel is om minder afhankelijk te worden van traditionele markten, zoals de VS. Twee grote evenementen, de Canton Fair en de China International Consumer Products Expo (CICPE), spelen hierin een cruciale rol.
Dit jaar is er veel vraag naar stands op de Canton Fair in Guangzhou, een belangrijke handelsstad in de zuidelijke provincie Guangdong. Exporteurs hopen hier nieuwe zakelijke relaties op te bouwen in opkomende markten.
"We gaan zeker onze markten buiten de VS uitbreiden. Dit product is momenteel onze prioriteit vanwege de geavanceerde functies. Klanten uit Polen en Nederland wilden hier ter plekke een exclusief distributiecontract tekenen,"
aldus Tang Shousheng, een van de exposanten.
Naast exportuitbreiding investeren Chinese bedrijven ook in productiefaciliteiten in het buitenland om hun wereldwijde aanwezigheid te versterken. "We zijn van plan 10 miljoen yuan (circa 1,37 miljoen dollar) te investeren in buitenlandse fabrieken. We hebben al lokale leveranciers gevonden voor essentiële onderdelen," vertelde Huang Shuyu, een andere deelnemer.
Volgens de organisatoren doen zo'n 31.000 bedrijven mee aan de Canton Fair, bijna 900 meer dan vorig jaar. Het evenement duurt tot 5 mei.
Tijdens de recente CICPE probeerden veel exporteurs hun merken en toeleveringsketens te diversifiëren om weerbaarder te worden in een onvoorspelbare handelsomgeving. Sommige bedrijven introduceren eigen merken die zijn afgestemd op specifieke internationale markten.
"We zijn vorig jaar met onze eigen merken begonnen, en die doen het uitstekend in Rusland," zei Ran Yan, een exposant.
Ondanks de handelsbelemmeringen blijven veel bedrijven vasthouden aan wereldwijde groei.
"We hebben onze internationale strategie niet opgegeven,"
benadrukte Li Rongsheng, een andere deelnemer.
De VS en China zijn verwikkeld in een handelsconflict, waarbij Washington tarieven van meer dan 145% heeft ingesteld op Chinese goederen. In maart steeg de Chinese export met 12,4% ten opzichte van vorig jaar, mede door een haastige uitvoergolf vóór de tariefverhogingen. Analisten verwachten echter een sterke terugval.
Internationaal Schuldenregister
Zorg met een gedetailleerde controle in het schuldenregister ervoor dat uw financiële geschiedenis werkelijk vrij van schulden is.