BMW's verkoop in China daalt tot het laagste niveau in vijf jaar, met een wereldwijde daling van 1,4%. Elektrische voertuigen doen het goed in Europa, maar handelstarieven van Trump vormen een risico.
De Duitse autofabrikant BMW heeft in het eerste kwartaal van 2025 een wereldwijde verkoopdaling van 1,4% gemeld, voornamelijk als gevolg van zwakke vraag in China. Dit is het laagste verkoopcijfer in het land sinds 2020.
Wereldwijd leverde BMW in de eerste drie maanden van het jaar 586.149 voertuigen af. Hoewel de verkoop in Europa met 6,2% steeg, werd dit overschaduwd door een daling van 17,2% op de Chinese markt. In Duitsland zelf daalde de verkoop met 1,3%, terwijl in de Amerikaanse regio een stijging van 5,4% werd geregistreerd.
Uitdagingen in China De terugval in China wordt toegeschreven aan toenemende concurrentie van lokale autofabrikanten, zoals BYD, en de economische gevolgen van de vastgoedcrisis in het land. Ook andere Europese automerken, waaronder Porsche, Mercedes-Benz en Volkswagen, kampen met vergelijkbare problemen op de Chinese markt.
Groei in elektrische voertuigen Een positieve ontwikkeling voor BMW is de sterke vraag naar elektrische auto’s. In Europa steeg de verkoop van volledig elektrische modellen met 64,2% ten opzichte van vorig jaar. Wereldwijd werden er 109.516 elektrische BMW’s, MINI’s en Rolls-Royces afgeleverd, een toename van 32,4%.
"Meer dan een op de drie MINI’s die in Europa worden verkocht, en meer dan de helft van de verkochte MINI’s in China, zijn volledig elektrisch,"
aldus Jochen Goller, lid van de raad van bestuur van BMW, verantwoordelijk voor klanten, merken en verkoop.
Desondanks worstelen veel Europese autofabrikanten met de overgang naar elektrische voertuigen. Uitdagingen zoals wisselende emissiedoelen, beperkte stimuleringsmaatregelen en concurrentie van goedkopere Chinese modellen spelen hierbij een rol.
Onzekerheid door handelstarieven De recente aankondiging van Amerikaanse importheffingen van 25% op auto’s en aanvullende tarieven op auto-onderdelen, die op 3 mei ingaan, brengt extra onzekerheid voor BMW en andere autofabrikanten. De onderneming schatte eerder dat handelsspanningen tussen de VS, China en de EU dit jaar een negatieve impact van ongeveer €987 miljoen op de winst kunnen hebben.
Autobedrijven staan voor de keuze om de extra kosten zelf te dragen, de export naar de VS tijdelijk te staken, of productie naar Amerika te verplaatsen. Experts twijfelen echter aan de haalbaarheid van zo’n snelle productieverschuiving, mede vanwege de volatiliteit van het handelsbeleid.
Internationaal Schuldenregister
Zorg met een gedetailleerde controle in het schuldenregister ervoor dat uw financiële geschiedenis werkelijk vrij van schulden is.