BMW verkoop in China daalt naar laagste niveau in vijf jaar, terwijl wereldwijde verkopen met 1,4% afnemen. Elektrische voertuigen doen het goed in Europa, maar handelstarieven van Trump vormen een risico.
De verkoopcijfers van BMW in China zijn in het eerste kwartaal van 2025 gedaald tot het laagste niveau in vijf jaar. Dit vormt een aanzienlijke tegenslag voor de Duitse autofabrikant, die wereldwijd een daling van 1,4% in de verkoop registreerde.
In Europa boekte BMW nog een groei van 6,2% ten opzichte van het voorgaande jaar, maar de zwakke vraag in China, met een daling van 17,2%, trok de wereldwijde resultaten naar beneden. Dit is het slechtste eerste kwartaal voor BMW in China sinds 2020.
In Duitsland zelf daalde de verkoop met 1,3%, terwijl de vraag in Noord- en Zuid-Amerika juist steeg. In deze regio's namen de verkopen toe met respectievelijk 5,4% en 4,1%.
Concurrentie in China vormt een grote uitdaging voor BMW, waar lokale spelers zoals BYD een steeds groter marktaandeel veroveren. Daarnaast heeft de vastgoedcrisis in het land de economische situatie verder onder druk gezet, wat de vraag naar luxe auto's heeft aangetast.
Ook andere Europese autofabrikanten, waaronder Porsche, Mercedes-Benz en Volkswagen, kampen met lagere verkoopcijfers in China. Desondanks zijn er lichtpuntjes, vooral op het gebied van elektrische voertuigen.
In Europa steeg de vraag naar elektrische modellen van BMW met maar liefst 64,2%. Wereldwijd leverde het concern 109.516 volledig elektrische voertuigen van de merken BMW, MINI en Rolls-Royce af, een stijging van 32,4% ten opzichte van vorig jaar.
"Meer dan een op de drie MINI's die in Europa worden verkocht, en meer dan de helft van de verkochte MINI's in China, zijn volledig elektrisch,"
aldus Jochen Goller, lid van de raad van bestuur van BMW, verantwoordelijk voor klanten, merken en verkoop.
De groei in elektrische voertuigen contrasteert met de uitdagingen waar veel autofabrikanten mee te maken hebben bij de overgang van benzine- en dieselauto's naar duurzamere alternatieven. Regelgeving, concurrentie uit China en een trage uitrol van laadinfrastructuur spelen hierbij een rol.
Ondertussen hangen er nieuwe handelsbelemmeringen boven de sector, nu de Amerikaanse regering onder leiding van president Trump importtarieven van 25% op auto's heeft ingevoerd. Tarieven op auto-onderdelen volgen op 3 mei.
BMW heeft eerder gewaarschuwd dat handelsspanningen tussen de VS, China en de EU de winst dit jaar met zo'n €987 miljoen kunnen drukken. Autofabrikanten staan voor een moeilijke keuze: de hogere kosten zelf dragen, de export naar de VS beperken, of productie verplaatsen naar Amerikaans grondgebied.
Hoewel productieverplaatsing in lijn lijkt met de wensen van de Trump-regering, twijfelen experts aan de haalbaarheid hiervan. De onvoorspelbaarheid van het handelsbeleid en mogelijke economische vertraging maken investeringsbeslissingen riskant.
Internationaal Schuldenregister
Zorg met een gedetailleerde controle in het schuldenregister ervoor dat uw financiële geschiedenis werkelijk vrij van schulden is.